الونشريس للتربية و التعليم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الونشريس للتربية و التعليم


 
الرئيسية10أحدث الصورالتسجيلدخول

 

 برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Dj Abdou
عضو متطور
عضو  متطور
Dj Abdou


المساهمات : 116
تاريخ التسجيل : 13/11/2007
العمر : 33

برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد Empty
مُساهمةموضوع: برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد   برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد Icon_minitimeالثلاثاء 25 ديسمبر 2007, 17:49

محتوى برنامج العلوم الفيزيائية الجديد
............................................................
لمساعدة بعض التلاميد و الأساتدة لمتابعة الدروس السنة الثالثة ثانوي -

البرنامج الجديد - أدرجت توزيع البرنامج حسب المجالات و المحاور .
.............................................................

الوحدة 01:

............................................................

تطور كميات المتفاعلات و النواتج خلال تحول كيميائي في محلول مائي

1 - المدة الزمنية لتحول كيميائي

2- المتابعة الزمنية لتحول كيميائي بـ :

* قياس الناقلية الكهربائية

** القياس اللوني

*** النمدجة بتفاعل

**** زمن نصف التفاعل

***** السرعةالحجمية لظهور و اختفاء نوع كيميائي

3 - العوامل الحركية

* تركيز المتفاعلات

** درجة الحرارة

*** الوسيط و دوره

**** التفسير المجهري للعوامل الحركية

4 - أهمية العوامل الحركية
...........................................................

الوحدة 02 : دراسة تحولات نووية

...........................................................
* النشاط الاشعاعي

1 - النواة :ا الاستقرار و عدم الاستقرار

2 - معادلات التفكك

3 - التناقص في النشاط الاشعاعي

4 - المعادلة التفاضلية للتطور:


أ- التفسير بالاحتمالات
ب - قانون التناقص
جـ - ثابت الزمن
د - نصف العمر

5 - نشاط منبع مشع :تطبيق في مجال التأريخ

6 - الاندماج و الانشطار النووين

أ - العلاقة

ب - النقص الكتلي و طاقة الربط النووي:

* معادلة التفاعل النووي
** الحصيلة الطاقوية
*** مبدأ المفاعل النووي

7 - العالم بين منافع و مخاطر النشاط النووي
............................................................

الوحدة 03 : دراسة ظواهر كهربائية

...........................................................

1 - تطور التوتر الكهربائي بين طرفي مكثفة

خلال شحنها و تفريغها في ناقل أومي :

أ - سعة مكثفة - العلاقة

ب - التفسير المجهري لشحن و تفريغ مكثفة

جـ - المعادلة التفاضلية لتطور التوتر الكهربائي :

- خلال الشحن
- خلال التفريغ
د - الحل التحليلي
و - ثابت الزمن

تطبيق : قياس سعة مكثفة

هـ - الطاقة في الوشيعة
............................................................

الوحدة 04 : تطور جملة كيميائية نحو حالة توازن

...........................................................

1- لـ PH محلول مائي - تعريف و قياس -

2 - تاثير حمض أو أساس على الماء

* حمض قوي و حمض ضعيف

** أساس قوي و أساس ضعيف

*** أمثلة من الحياة اليومية

3 - تطور جملة كميائية نحو حالة التوازن

أ - مقارنة التقدم النهائي و التقدم الأعظمي

ب - مفهوم حالة التوازن

جـ - كتابة معادلة التفاعل المنمدج لتحول كيميائي

د- نسبة التفاعل Qr

و- ثابت التوازن

هـ - تأثير الحالة الابتدائية لجملة على نسبة التقدم النهائي

4 - التحولات - حمض/ أساس -

أ - التفكك الذاتي للماء

ب- سلم PH

جـ - ثابت الحموضة Ka و PKa

د - مجالات الأغلبية للصفة الحمضية أو الأساسية لثنائية

هـ - مجال التغير اللوني

و - المعايرة PH ميترية
................................. .........................

الوحدة 05 : تطور جملة ميكانيكية
...........................................................

1 - مقاربة تاريخية لميكانيك نيوتن
- توحيد الميكانيك الفلكية و الميكانيك الأرضية -

القوانين الثلاثة لنيوتن و مفهوم التسارع

2- شرح حركة كوكب أو قمر ا صطناعي

3 - دراسة حركة السقوط الشاقولي لجسم صلب في الهواء

4 - الاحتكاك في الهواء - المعادلة التفاضلية للحركة -

ا - دراسة الشروط الواجب توفيرها لاهمال كل من الاحتكاك

في الهواء و دافعة أرخميدس لتعريف السقوط الحر نموذج

للسقوط الحقيقي

ب - أثر الشروط الابتدائية على المعادلة التفاضلية :

الحل التحليلي

جـ - تطبيقات

1 - حركة قديفة في حقل الجادبية : المعادلة الزمنية

2 - معادلة المسار

5 - تقويم الوحدة

6 - مقارنة حركة الكواكب بالحركة في الدرات



..............................................................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.madrid206.skyblog.com
Dj Abdou
عضو متطور
عضو  متطور
Dj Abdou


المساهمات : 116
تاريخ التسجيل : 13/11/2007
العمر : 33

برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد Empty
مُساهمةموضوع: رد: برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد   برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد Icon_minitimeالثلاثاء 25 ديسمبر 2007, 17:56

3rd year classes Time: 2hours

The U.S. government is asking Americans to eat less and exercise more in an effort to stop the country's increasing epidemic of obesity. It has issued revised dietary recommendations that emphasize proper nutrition, more physical activity, and personal initiative in maintaining a healthy weight.
“The new dietary guidelines are part of the ongoing effort to help Americans adopt and keep healthier lifestyle and to address the epidemic of overweight and obesity that is affecting so many, especially our nation's children,” a specialist said. “The federal government is committed to helping fight this epidemic,” she added.
Secretary Veneman acknowledges that the food recommendations have not changed much over the years. They still call for diets rich in a variety of vegetables, fruits, and whole grains, and limits on fatty foods and salt. This year, however, they place stronger emphasis on the importance of balancing energy intake and output, calling on people to cut their calorie consumption and exercise more. The guidelines urge adults to exercise at least moderately for no less than 30 minute a day and children, 60 minutes daily.
The U.S. agriculture official acknowledges that past government efforts to promote a healthy diet have failed, although she notes that the public recognizes the importance of weight control as shown by the strength of the multi-billion dollar diet industry. “Certainly we've had dietary guidelines and yet we still see increasing overweight and obesity in this country,” Secretary Veneman said.
Mr. Thompson says, “U.S. food manufacturers are responding to the need for healthier diets, especially for children”. Many have reduced the amount of sugar in children's breakfast cereals and are promoting the whole grain and vitamin content of other foods. And as the government issued its new dietary guidelines, one of the largest U.S. food companies, Kraft, announced that it will restrict advertising of snack foods to children 12 and under and market its healthier products to this age group.
How many direct quotations are there in the above passage?
Write the sentence letter and next to it true or false:
a. The American government demand is to increase the quantity of food eaten.
b. Adults are the most affected category by the epidemic of overweight and obesity.
c. The guidelines obliged teenagers and children to practice sport everyday.
d. Thousands of dollars were spent by the American government.
Read the text then answer these questions:
1. What kind of food do specialists advise people to eat?
2. Did the US government succeed in promoting a healthy diet? What‘s the result?
What do the underlined words refer to in the text?
a) it (§1) line 2……………….. b) it (§5) line 5: …….
Find in the text words or phrases closest in meaning to:
a)endemic § 1 …………… b) diversity § 2 ………… c)utilization § 3………….
Mastery of Language:
1.Supply punctuations, capitals and apostrophes where necessary:
the doctor said that if he doesn t comply with the instructions he won t recover
2.Complete the following chart as shown in the example given:
Adj / verbs Nouns
example To transact transaction
strong ……………………..
……………….. vision
To know …………………
to succeed ……………..
3.Complete sentence (b) so that it means the same as sentence (a) :
(a)“The US government was asking Americans to eat less and practice more,” he said.
(b)He said that ………………………
(a) Mr . Thompson says; “food manufacturers are responding to the need for healthier diet.”
(b)Mr Thompson says that ……………………………..
(a)Food companies announced,” We must restrict advertising of snack foods to children, next week.”
(b) Food companies announced that……………………………………………….
4. Re-order these words to make a coherent sentence:
Life- considerable-be- Health- every –in –should- individual’s- priority.
5. Classify the following words according to the table: mixes- clothes- proposes-notes
/s/ /z/ /iz/

Section Three: Choose either topic one or topic two
Topic 01: over weight (obesity) is a social phenomenon. Use the following notes to write in no more than 80 to120 words about its causes.
-TV programs advertise fast food and high sugar snack.
-People/passive
-Lack of conscious
-Modern life
-Children are influenced by the tie-in programs.
Topic 02:
Most of the modern societies are suffering from the high rate of obesity. In your opinion what should be done to solve this problem
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.madrid206.skyblog.com
 
برنامج مختصر لطلبة 3ثانوي الاصلاح الجديد
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الونشريس للتربية و التعليم :: المنتديات العامة :: ملتقى التعار ف و الاهداءات-
انتقل الى: